Digitenne storing oplossen

Digitenne problemen oplossen

Wanneer je lekker digitale televisie zit te kijken kan het voorkomen dat je problemen hebt met je digitale televisie beeld. Heb je Digitenne? Je kunt natuurlijk de helpdesk van Digitenne bellen voor hulp. Dit kost je naast je gebruikelijke telefoonkosten nog eens 10 cent per minuut. De Digitenne helpdesk is geopend van 08:00 uur tot 22:00 uur. Maar wat te doen als de Digitenne helpdesk gesloten is of als je niet wilt betalen voor de helpdesk? Er is op de website van digitenne geen vraag en antwoord gedeelte. Hieronder staan veelvoorkomende problemen met Digitenne en de oplossing.


Wat is digitenne?

Digitenne is het digitale tv abonnement van KPN. Digitale televisie zorgt voor een scherper beeld dan analoge televisie. Het werkt met een digitenne ontvanger (digitenne antenne) die de tv signalen uit de lucht oppikt en doorgeeft aan een digitenne kastje. In het digitenne kastje zit je digitenne smartcard die je abonnement vertegenwoordigt. Dit kastje sluit je met een scart kabel aan op je televisie. Digitenne biedt 23 TV-zenders en 18 radio zenders.

Digitenne: commerciële zenders doen het niet

Als de commerciële zenders een zwart beeld geven en de publieke zenders het gewoon doen dan kan het volgende stappenplan het Digitenne probleem oplossen. Bij de commerciële zenders zal overigens een geel dollar tekentje in beeld staan in het Digitenne menu.

  • Haal de stekker van het digitenne kastje uit het stopcontact.
  • Haal de digitenne kaart (smartcard) uit het digitenne kastje. De kaart zit voorin het kastje. Je kunt deze gewoon lostrekken. Je kunt hiervoor best wat kracht nodig hebben, dat is normaal.
  • Poets de gouden chip van de digitenne kaart even op (niet met water!)
  • Stop de digitenne kaart terug in het digitenne kastje
  • Doe de stekker weer in het stopcontact
  • Zet de TV aan. De zenders zouden het weer moeten doen.

Digitenne: beeldkwaliteit van tv is slecht

Het kan zijn dat het beeld op je televisie met Digitenne stoort of tegenvalt. Aangezien digitenne werkt met signalen uit de lucht is het van essentieel belang dat de digitenne ontvanger op een goede plek wordt neergezet of opgehangen. De beste plek voor je digitenne ontvanger is hoog en bij een raam. Er wordt bij de digitenne ontvanger een sticker met klittenband meegeleverd. Je kunt hem dus tegen het kozijn aan plakken. Op de digitenne afstandsbediening staat een knop ‘M1’. Hiermee kun je de digitenne signaalsterkte testen. Op je TV scherm komt een signaalsterkte tussen de 0 en 100% te staan. Probeer je digitenne ontvanger op verschillende plaatsen en test wat het beste digitenne beeld oplevert.

Digitenne: storing in televisie beeld

Wanneer het beeld op je TV begint te storen (blokjes in beeld of horizontale strepen in beeld) of helemaal niet meer werkt kan het zijn dat Digitenne een storing heeft in jouw woongebied. Er staat dan ‘Zoekt signaal’ in beeld. Controleren of Digitenne een storing heeft in jouw gebied kan via de website van KPN en Digitenne. Een storing van Digitenne kun je niet verhelpen. Er zit niks anders op dan wachten tot de digitenne storing is opgelost! De storing kan heel snel verholpen zijn maar het kan ook wel een paar uur duren voor de storing van digitenne weer weg is.