Hoe kun je zelf een Ziggo storing oplossen


Ziggo storing: waar ligt het probleem?

Soms stoort het beeld van je televisie als je een Ziggo abonnement hebt. Het kan zijn dat er een landelijke Ziggo storing is voor alle Ziggo gebruikers. De kans is echter groot dat het een lokaal probleem is of simpelweg dat je eigen Ziggo installatie een storing heeft. Hieronder staat uitgelegd hoe je de meest voorkomende Ziggo storingen kunt oplossen.

Wat is televisie van Ziggo?

Ziggo levert door heel Nederland digitale en analoge televisie. Digitale televisie zorgt voor een scherper beeld dan analoge televisie. Digitale televisie van Ziggo werkt met een digitale ontvanger. In de Ziggo ontvanger zit een smartcard die je abonnement vertegenwoordigt. De ontvanger sluit je met een kabel aan op je televisie.


Ziggo storingen digitale TV oplossen

Wanneer er een Ziggo storing is vertoont de TV altijd een foutmelding. Er is een hele lijst met verschillende storingsmeldingen maar de meest voorkomende bij  Ziggo zijn: E04 E05 E06 E15 E34. Deze storingen hebben te maken met het feit dat de smartcard niet goed zit in de digitale ontvanger. Het kan zijn dat de smartcard kapot is of dat de digitale ontvanger niet naar behoren werkt.

• Zet de digitale ontvanger van Ziggo uit
• Haal de stekker van de digitale ontvanger uit het stopcontact en koppel de coax kabel los.
• Haal de smartcard uit de ontvanger.
• Poets de gouden chip van de smartcard schoon (niet met water!)
• Doe de stekker weer in het stopcontact
• Stop de smartcard in de ontvanger zodra de digitale ontvanger aangeeft dat de kaart geplaatst moet worden (kan even duren). Houd in de gaten dat chip naar onderen wijst en voorin zit.
• Zodra de Ziggo ontvanger de melding E48/E52 geeft kun je de coax kabel weer aansluiten. Zodra de foutmelding verdwijnt kun je de TV aanzetten.
• Zet de TV aan. De zenders zouden het weer moeten doen.